De structurele blindklinkbevestigers is geschikt zijn om hoge belastingen op te nemen, doordat een gedeelte van de trekpen in de huls achterblijft. Door deze eigenschappen worden ze veel toegepast in constructies waar vroeger een las of bout-moer verbinding werd gebruikt. De toepassing is met name gericht in de carrosserie- en machinebouw, maar wordt ook veel gebruikt bij de montage van dak- en gevelbeplating.
De blindklinkbout:
Figuur 19. Doorsnede blindklinkbout
Deze blindklinkbout is de sterkste blindklinkbevestiger en heeft door zijn grote sluitkop ook een hoge uittrekwaarde. De toepassing van deze blindklinkbout is voornamelijk in de carrosserie- en trailerbouw en in machines en apparaten.
Figuur 20. Blindklinkbout
De magna bulb:
Deze nagel heeft een grote sluitkop aan de blinde zijde en heeft daardoor een groot klemoppervlak en dus een grote klemkracht. De verbinding is hierdoor zeer geschikt voor montage van dunne plaat of kunststof. Doordat de trekpen op een speciale manier in de huls wordt geborgd, kan deze niet verdraaien en ontstaat er een trillingsbestendige verbinding.
Verder breekt de trekpen altijd vlak af, zodat er geen nabewerking nodig is en de kop een egaal uiterlijk heeft.
Figuur 21 Doorsnede magna bulb nagel
Werking:
Figuur 22. Doorsnede van de bevestiging van de nagel
Werking: Schuif het neusstuk over de trekpen en druk deze aan op de plaatdelen, haal vervolgens de trekker van de tang aan, waardoor de platen strak op elkaar geklemd worden. Hierna wordt de ring van de sluitkop gevormd en als een bepaalde klemkracht bereikt is, breekt de trekpen vlak af en wordt deze in de nagelkop geborgd.
Blindklinkbouten
De klinkbout is er in diverse uitvoeringen waarvan we 2 uitvoeringen benoemen.
Klinkbout CL6:
Figuur 23. Klinkbout CL6
De klinkbout CL6 is een tweedelige bevestiger die vaak wordt gebruikt in plaats van boutmoer verbindingen. Als een verbinding niet los hoeft te worden genomen, heeft deze een aantal voordelen zoals trillingsbestendigheid en een gegarandeerde voorspanning waarop geen controle nodig is. Verder is geen sluitring onder de kop nodig omdat het plaatoppervlak niet beschadigd wordt. Ook de bereikbaarheid is tijdens assemblage makkelijk, omdat het gereedschap slechts aan één zijde van het werkstuk nodig is. De klinkbouten worden vooral toegepast in bijvoorbeeld vrachtwagens, containers, treinen, metro’s, magazijnstellingen en hekwerken.
Figuur 24. Klinkbout CL6
Figuur 25. Montage van zijkant bus aan de vloer m.b.v. klinkbout CL6
Klinkbout hucktainer:
Figuur 26. Doorsnede hucktainer klinkbout
De Hucktainer is een klinksysteem speciaal ontwikkeld voor het bevestigen van polyfoam-, plywood- en sandwichpanelen op metalen onderconstructies. De bevestiger is bestand tegen dynamische belastingen, zoals trillingen en uitzetten door temperatuurschommelingen.
Figuur 27. Klinkbout hucktainer
Figuur 28. Bevestiging van hucktainer klinkbout op carrosserie vrachtauto